chantal-nepal-thailand.reismee.nl

Mijn dagelijkse leven in Nepal

Nu ik al bijna 3 weken vrijwilligerswerk doe op een school, leek het mij leuk om een blog te schrijven over mijn dagelijkse leven in Nepal.

Op de school heb ik een kamer die ik normaal gesproken zou delen met een andere vrijwilliger. Op dit moment heb ik de kamer voor mezelf omdat ik de enige vrijwilliger ben, dus ik heb echt mijn eigen plekje hier! Het is een klein, stoffig kamertje met 2 bedden en een bureau. Het bed is vrij hard en je gelooft het nooit maar zelfs mijn voeten steken uit, zo klein is het bed maar ik slaap er prima op. Daarnaast heb ik een eigen badkamertje waarvoor ik wel het schoolplein moet oversteken.

Elke ochtend word ik rond 6.00 uur wakker omdat sommige kinderen buiten aan het spelen zijn of dat er al wordt aangebeld (dit is echt een heel harde bel en galmt over het hele schoolplein). De kinderen krijgen vijf keer per dag rijst dus ook als ontbijt. Gelukkig heb ik een waterkoker (al duurt het twintig minuten voordat het kookt) op mijn kamers en kan ik dus lekker thee en havermout met banaan, kaneel en noten maken. Heerlijk dus!

Na mijn ontbijt schijnt meestal het zonnetje al en kan ik mijn was doen of mijn haren wassen met het koude water. De school begint pas om 9.30 dus meestal heb ik nog genoeg tijd om iets voor mezelf te doen.

Rond 9.30 slaat de deurman (de meneer die altijd de poort open doet ales er wordt aangebeld) een paar keer op de bel en gaat elke klas in een rij staan. Ze doen dan een soort van ochtendgymnastiek, bidden, zingen het volkslied en een van de studenten leest wat voor uit de krant. Dit is zo mooi om te zien, ze zijn allemaal zo gedisciplineerd. Daarna gaat iedereen naar zijn we eigen klas. In deze periode krijg ik meestal te horen van de principal of ik met een docent meeloop of dat er een docent absent is en dat ik die klassen moet overnemen. Ik heb dus altijd iets voorbereid voor het geval een docent absent is omdat er geen voorbereidingstijd meer is.

Op deze school heeft elke klas zijn eigen lokaal en elke les komt er een andere docent voor de klas staan. Wanneer ik binnenkom gaan ze allemaal staan en zeggen ze in koor: good morning ma'am.

Bij de lagere klassen lees ik voor uit het Jip & Janneke boek, leer ik ze Nederlands, herhaal ik wat ze bij de Engelse docent geleerd hebben of doen we een spelletje. Soms is het best lastig omdat de jonge kinderen nog niet heel goed Engels verstaan en ze tegen mij in het Nepalees beginnen te praten. Echter geven de kindjes me zoveel energie en doen ze hun best waardoor ik er ontzettend van kan genieten.

Bij de oudere klassen heb ik een les marketing gegeven en probeer ik ze te leren wat presenteren is. De meeste kunnen namelijk goed door elkaar schreeuwen maar zodra ik ze de beurt geef, fluisteren ze alleen iets. Dit zit waarschijnlijk ook een beetje in de bescheiden cultuur van Nepal. Mocht er nog tijd zijn dan zou ik ze graag hun eigen CV willen laten maken en rollenspellen willen laten doen voor een sollicitatiegesprek. Dit gaat in Nepal natuurlijk erg anders maar ze zijn heel geïnteresseerd in hoe wij dat in westerse landen doen.

Tijdens de lunch eet ik meestal rijst of puri (een soort brood) met de docenten en krijgen we thee met heel veel suiker.

Naast de gewone lessen, krijgen de studenten op maandag dansles (dit vind ik natuurlijk erg leuk om te zien en om soms mee te doen), op woensdag hebben ze muziekles en op donderdag tekenles. Dit schijnt best uniek te zijn.

Rond 16.00 is de school afgelopen en ga ik van het schoolterrein af om wat eten te kopen, ergens wat te drinken en om bijvoorbeeld te skypen. Gelukkig zit ik een rustige, schone buurt en zijn er veel leuke winkeltjes en zelfs een Europese bakker! Ik zorg dat ik voor 18.30 terug ben omdat daarna het hek sluit en ik niet meer naar binnen kan komen! Ik kan dan kiezen of ik met de kinderen die intern zitten mee eet of ik maak mijn eigen noodles.

De scholen zijn hier open van zondag t/m vrijdag, dus ik ben in principe alleen op zaterdag vrij. Op vrijdagmiddag is er meestal een activiteit voor de kinderen zoals een spelling wedstrijd die afgelopen vrijdag plaatsvond. Alle kinderen hebben dan een taak om bijvoorbeeld alle bankjes neer te zetten, de microfoons aan te sluiten en de oudere studenten houden de jongere stil. Het was echt zo leuk om te zien! Iedereen is zo enthousiast! Tijdens de spelling wedstrijd mocht ik ook een ronde woorden voorlezen en was ik jury.

Zoals jullie lezen heb ik het dus erg naar mijn zin hier! De tijd gaat nu dan ook vrij snel want over 2,5 week zit mijn tijd in Nepal er al op. Ik ga dus nog even genieten hier en laat jullie snel weer wat horen. Ik wil jullie daarnaast bedanken voor alle leuke reacties die ik van jullie krijg op mijn blog en foto's. Het doet me erg goed want ik mis jullie wel!

Tot snel! X

Reacties

Reacties

Papsie

Wat mooi lieverd.
Hier geniet ik echt van en jij ook lees ik :)

Hele dikke knuffel van je Papsie xxx

Milou

Wat leuk tal dat je je blog zo up-to-date houdt! Ook al spreek ik je veel, het is toch heel leuk om het op deze manier nog eens na te lezen.
Ik ben suuuuuuper trots op wat je allemaal doet daar, en natuurlijk altijd nog een een tikkeltje jaloers.

Dikke kus xxx

Jetske

Hey Chantal, mooie reis ben je aan het maken. En ook nog vrijwilligerswerk doen.! Dat doe je goed! Leuk om je verhalen te lezen grzz

Lucy

Chan! Wat een heerlijkheid, het klinkt echt heel goed en wat leuk die vrijheid die je hebt om de kinderen het een en ander bij te brengen. Dat moet wel voldoening geven!

De tijd vliegt wel voorbij zeg! Nog maar 2,5 week in Nepal...

Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal!

Geniet ervan en een hele dikke knuffel, liefs Luus xx

Marjolein

Wat een mooie ervaring Chantal! Héél veel succes en plezier, en veel liefs!! Xxxx

mamsie

Haha, lieverdje, wie had dat ooit gedacht dat jij nog eens in een té klein bed zou slapen :). Koud douchen went nog niet echt geloof ik hè. Geniet maar van je laatste weekjes. Hele dikke knuffel van mamsie

Murat........

:)

Ellen

Fijn je te lezen Chantal en hoe je geniet ! Ik blijf je volgen hoor ! Groetjes van ons Rob en Ellen ! Take care ! ????

Lia Morcus

Wat fijn weer om jouw reisverhalen te mogen lezen. Je schrijft op zo'n heerlijke manier, waardoor je ons zo laat meeleven. Zo leuk. En wat een ervaring weer. Wat zullen de kindjes blij zijn met zo een lieve juf. Geniet ervan. Veel liefs Lia

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active